Anyakönyvi ügyintézés
Közzétételi egység: A hatósági ügyek intézésnek rendjével kapcsolatos adatok
Eljáró szerv: Eger Megyei Jogú Város Anyakönyvvezetője
Ügyintéző szervezeti egység: Jogi, Szervezési és Közjóléti Iroda Anyakönyvi Csoport
címe: 3300 Eger, Dobó István tér 2.
telefonszámok: 36/521-961 /-967 /-969 vagy 523-736 /-741
EMJV Polgármesteri Hivatala - Hivatalai kapu rövid neve: EGERMJV
KRID azonosító: 314534378
Ügyintéző anyakönyvvezetők:
Baloghné Csávás Edina, 1. em. 28. ajtó, telefon: 36/521-969
Bíró Kersztin, 1. em. 28. ajtó, telefon: 36/523-741
Gyenge-Őszi Mária, 1. em. 11. ajtó, telefon: 36/521-961
Habuczki Piroska, 1. em. 28. ajtó, telefon.: 36/ 521-967
Laboda Anita, 1. em. 11. ajtó, telefon: 36/523-736
Tájékoztatjuk Önöket, hogy a megnövekedett ügyfélforgalom miatt az anyakönyvvezetők ügyfélfogadása előzetes időpontfoglaláshoz kötött!
Az ügyfélfogadás általános rendje:
Hétfő 13.00-16.00
Szerda 8.00-12.00 és 13.00-17.00
Péntek 8.00-12.00
Felettes szerv/jogorvoslat:
Az anyakönyvi ügyekért felelős miniszter ellátja az anyakönyvi eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szervek szakmai irányítását és az anyakönyvi szerv tevékenysége felett felügyeletet gyakorol.
Jogorvoslat: Az anyakönyvvezető anyakönyvi eljárásában nincs helye fellebbezésnek, a döntéssel szemben közigazgatási per indítható.
Az alkalmazott jogszabályok:
• 1993. évi LV. törvény a magyar állampolgárságról (Ápt.)
https://njt.hu/jogszabaly/1993-55-00-00.43
• 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról (Ápt. vhr.)
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300125.kor
• 2017. évi XXVIII. törvény a nemzetközi magánjogról (Njtv.)
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1700028.tv
• 2016. évi CXXX. törvény a polgári perrendtartásról (Pp.)
https://njt.hu/jogszabaly/2016-130-00-00
• 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (Ptk.)
https://njt.hu/jogszabaly/2013-5-00-00
• 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról (Ákr.)
https://njt.hu/jogszabaly/2016-150-00-00#SZ142
• 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről (Itv.)
https://njt.hu/jogszabaly/1990-93-00-00
• 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról (At.)
https://njt.hu/jogszabaly/2010-1-00-00
• 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól (At. vhr.)
https://njt.hu/jogszabaly/2017-429-20-22
• 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról
https://njt.hu/jogszabaly/1997-149-20-22
• 2009. évi XXIX. törvény (Béktv.) a bejegyzett élettársi kapcsolatról, az ezzel összefüggő, valamint az élettársi viszony igazolásának megkönnyítéséhez szükséges egyes törvények módosításáról
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0900029.tv
• Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 18/2017(VI.23.) önkormányzati rendelete a házasságkötés és a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének hivatali munkaidőn kívüli, és hivatali helyiségen kívüli engedélyezéséről a többletszolgáltatásokért, valamint az egyéb szolgáltatásokért fizetendő díjakról
https://or.njt.hu/eli/729325/r/2017/18
• 86/1996. (VI.14) Korm. rendelet a biztonsági okmányok védelmének rendjéről
https://njt.hu/jogszabaly/1996-86-20-22
Anyakönyvi ügyek
1. Anyakönyvi okirat (születési, házassági, halálozási kivonat), anyakönyvi hatósági bizonyítvány kiállítása
Az ügyfél részére anyakönyvi kivonat (okirat) adható ki. A kivonat az anyakönyvi eseményről (születés, házasság, halálozás) anyakönyvezett adatokat a kiállítása időpontja szerinti állapotnak megfelelően tartalmazza.
Ha az anyakönyvi kivonat adattartalmától eltérő adatkör igazolását kérik, az anyakönyvvezető vagy a hazai anyakönyvezés végzésére kijelölt anyakönyvi szerv anyakönyvi hatósági bizonyítványt állít ki.
Jogosultak köre: Ügyfél vagy annak törvényes képviselője (halotti anyakönyvi kivonat esetében a hozzátartozó), vagy meghatalmazott.
Az ügyintézés kezdeményezhető: az ügyfél kérelmére.
A kérelem postai úton vagy ügyfélkapus azonosítást követően elektronikus úton (a https://epapir.gov.hu szolgáltatáson keresztül), vagy személyes megjelenés útján az anyakönyvvezetőnél terjeszthető elő.
Az elektronikus ügyintézés innen érhető el:
https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/AnyakonyviKivonatKerelemInditasa.xhtml
Az E-önkormányzat Portál innen érhető el.
Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 73. § (5) bekezdés alapján az anyakönyvi okirat kiállítása iránti kérelmet bármelyik anyakönyvvezetőnél elő lehet terjeszteni.
Ügyintézési határidő:
A kérelemre induló anyakönyvi eljárás általános ügyintézési határideje 15 nap.
Fizetési kötelezettség:
Az eljárás illetékmentes.
A módosított házassági anyakönyvi kivonat is illetékmentes.
Benyújtandó dokumentumok:
• KÉRELEM
o Kérelem – születési kivonat
o Kérelem – házassági kivonat
o Kérelem – halotti kivonat
• érvényes személyazonosító igazolvány vagy vezetői engedély vagy útlevél
• a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
• meghatalmazott eljárása esetén közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazás (innen elérhető)
• Amennyiben nem az anyakönyvi bejegyzésben szereplő személy igényli a kivonatot, akkor igazolni kell, hogy a kivonatban szereplő személlyel milyen rokoni vagy jogi (bírósági, közjegyzői, hagyatéki irat, tulajdoni lap stb.) kapcsolatban áll a kérelmező.
2. Házassági szándék bejelentése és házasságkötés
A házasulók a házasságkötési szándékukat együttesen, személyesen jelentik be, amelyről az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel. Házasság akkor jön létre, ha az együttesen jelen lévő férfi és nő az anyakönyvvezető és a tanúk előtt személyesen kijelenti, hogy egymással házasságot köt.
Az un. házasságkötést megelőző eljárásban vizsgálandó házassági akadályok közül abszolút házassági akadályok a következők:
• azoknak a személyeknek a házassága, akiknek korábbi házassága fennáll,
• egyenesági rokonok egymással,
• testvérek egymással,
• cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló személyek házassága,
• 16. életévét be nem töltött kiskorúak házassága,
• a gondnokság alá helyezés nélkül is teljesen cselekvőképtelen állapotban személyek házassága,
• az örökbefogadónak az örökbefogadottal az örökbefogadás fennállása alatt.
Ezen kívül az alábbi relatív (elhárítható) házassági akadályok esetében az akadály alól előzetesen felmentés adható:
• 16 és 18 év közötti kiskorúak csak engedéllyel házasodhatnak. Az engedélyt a kiskorú állandó lakóhelye szerinti gyámhivatalnál szerezhetitek be.
• A testvérnek testvére vér szerinti leszármazójával nem lehet házasságot kötni (pl. nagybácsi – unokahúg), kivéve, hogyha a házasságkötés helye szerint illetékes jegyző ez alól előzetesen felmentés ad.
Anyakönyvvezetők 2025. évi házasságkötési beosztása: Letölthető dokumentum
Anyakönyvvezetők 2026. évi házasságkötési beosztása: Letölthető dokumentum
A 2025-ben házasságot kötni kívánó jegyespárok az általuk választott időpontban a táblázatban megjelölt anyakönyvvezetőhöz forduljanak az itt megadott telefonszámokon.
Házasságkötés helyszíne: Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Eger, Dobó István tér 2. szám alatti Díszterme és Tanácskozóterme.
A házasság külső helyszínen is megköthető külön díjazás ellenében.
A házastársak névviselésére vonatkozó szabályokat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 4:27. §-a szabályozza.
Jogosultak köre: Házasuló felek.
Az ügyintézés kezdeményezhető: az ügyfelek személyes és együttes bejelentésére.
A házasságkötési szándékot a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezetőnél lehet bejelenteni.
A magyarországi lakcímmel nem rendelkező házasuló vagy - ha a házasulók egyike sem rendelkezik magyarországi lakcímmel - az egyikük a házassági szándékát személyesen hivatásos konzuli tisztviselőnél is bejelentheti, amelyről a konzuli tisztviselő jegyzőkönyvet vesz fel, és azt a házasságkötés tervezett helye szerinti anyakönyvvezetőnek továbbítja.
Ügyintézési határidő:
Az anyakönyvvezető a házasságkötés időpontját a felek kívánságát figyelembe véve tűzi ki a házasságkötési szándék bejelentését követő harminc nap utáni időpontra. A jegyző e határidő alól – indokolt esetben – felmentést adhat.
A házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota esetében a házasulók nyilatkozata a házasságkötés összes törvényes feltételeinek igazolását pótolja, és a házasságot a bejelentés után nyomban meg lehet kötni.
Ha a házasságkötés létesítésére irányuló szándék bejelentését megelőző eljárásról készített jegyzőkönyv felvétele óta egy év eltelt, az eljárást meg kell ismételni.
Az anyakönyvvezető a házasságot annak létrejöttét követően haladéktalanul anyakönyvezi.
Fizetési kötelezettség:
Az eljárás illetékmentes.
Kivéve: a házasságkötés alkalmával az igénybe vett többletszolgáltatások vagy az esemény külső helyszínen történő megtartása, melyek díjkötelesek az Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 18/2017(VI.23.) önkormányzati rendeletében foglalt tartalom szerint:
A házasságkötés hivatali munkaidőn és hivatali helyiségen kívüli eljárás alkalmankénti díja: 50.000 Ft.
Hivatali helyiségen kívül tartott szertartás esetén a Polgármesteri Hivataltól többletszolgáltatás nem igényelhető, az a szertartás helyszínén külön rendezendő.
A házasságkötés eljárás díja hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben
• többletszolgáltatások igénylése nélkül alkalmanként 15.000 Ft,
• többletszolgáltatások igénylése esetén 30.000 Ft.
Benyújtandó dokumentumok:
• Az anyakönyvvezetőnek bejelentett szándékról jegyzőkönyv kerül felvételre.
A jegyzőkönyv mellékleteként csatolni szükséges az adott körülmény fennállása esetében:
- nyilatkozat az egyik fél közeli halállal fenyegető állapotáról
- felmentési kérelem a 30 napos várakozási idő alól.
• érvényes személyazonosító igazolvány vagy vezetői engedély vagy útlevél
• a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
• születési anyakönyvi kivonat
• családi állapot igazolása
• házassági engedély, felmentés
• menekült státusz igazolása
A külföldi okiratokat hitelesítve és hiteles magyar fordítással (az Országos Fordító- és Fordításhitelesítő Iroda) ellátva kell bemutatni.
3. Bejegyzett élettársi kapcsolat
Bejegyzett élettársi kapcsolat akkor jön létre, ha az anyakönyvvezető előtt együttesen jelenlévő két, tizennyolcadik életévét betöltött, cselekvőképes, azonos nemű személy személyesen kijelenti, hogy egymással bejegyzett – a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:514. § szerinti – élettársi kapcsolatot kíván létesíteni.
Az azonos neműek között létrejött bejegyzett élettársi kapcsolat során a bejegyzett élettársak között vagyonközösség keletkezik.
A bejegyzett élettársi kapcsolat joghatásai az alábbi kivételektől eltekintve megegyeznek a házasság joghatásaival:
• 18 év alatti polgár nem létesíthet bejegyzett élettársi kapcsolatot.
• A bejegyzett élettársakra a házastársak által történő közös gyermekké fogadásra vonatkozó szabályok nem alkalmazhatóak (nem fogadhatnak közösen örökbe).
• A bejegyzett élettársi kapcsolat apasági vélelmet nem keletkeztet.
• A házastársak névviselésére vonatkozó rendelkezések nem alkalmazhatóak a bejegyzett élettársakra (nem vehetik fel egymás nevét).
• Az emberi reprodukcióra irányuló (mesterséges megtermékenyítés), külön törvény szerinti eljárásoknak a házastársakra vonatkozó rendelkezései a bejegyzett élettársakra nem alkalmazhatóak.
Tanú nagykorú és cselekvőképes személy lehet. A tanúkról a felek gondoskodnak.
A különböző nemű két személy (férfi és nő) közötti élettársi kapcsolat nyilvántartásba vétele közjegyző előtt történik!
Jogosultak köre: A bejegyzett élettársi kapcsolatot létesíteni kívánó tizennyolcadik életévét betöltött, cselekvőképes és azonos nemű ügyfelek.
Az ügyintézés kezdeményezhető: az ügyfelek személyes és együttes bejelentésére.
Az ügyfeleknek a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése iránti szándékát az anyakönyvvezetőnél együttesen, személyesen kell bejelenteniük, amelyről az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel. Meghatalmazott útján nem intézhető!
Amennyiben magyarországi lakcímmel nem rendelkezik, a felek egyike a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló szándékát – a külföldi hatóság (közjegyző, anyakönyvvezető), illetve a magyar konzuli tisztviselő előtt tett hitelesített és hiteles magyar nyelvű fordítással ellátott nyilatkozatával – írásban is bejelentheti.
Ügyintézési határidő:
Az anyakönyvvezető a bejegyzett élettársi kapcsolat létrehozásának időpontját a felek kívánságát figyelembe véve tűzi ki.
Ha a bejegyzett élettársi kapcsolat létrehozását megelőző eljárásról készített jegyzőkönyv felvétele óta 1 év eltelt, az eljárást meg kell ismételni.
A felek valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota esetében a felek nyilatkozata a bejegyzett élettársi kapcsolat törvényes feltételeinek igazolását pótolja, és a bejegyzett élettársi kapcsolat a bejelentés után nyomban létesíthető.
A kapcsolat létrehozásához jogszabály nem ír elő várakozási időt. Az anyakönyvvezető a bejegyzett élettársi kapcsolatot annak létrejöttét követően haladéktalanul anyakönyvezi.
Fizetési kötelezettség: Az eljárás illetékmentes.
Kivéve: a bejegyzett élettársi kapcsolat, mint esemény során az igénybe vett többletszolgáltatások, vagy az esemény külső helyszínen történő megtartása, melyek díjkötelesek az Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 18/2017(VI.23.) önkormányzati rendeletében foglalt tartalom szerint:
A bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló, hivatali munkaidőn és hivatali helyiségen kívüli eljárás alkalmankénti díja: 50.000 Ft.
Hivatali helyiségen kívül tartott szertartás esetén a Polgármesteri Hivataltól többletszolgáltatás nem igényelhető, az a szertartás helyszínén külön rendezendő.
A bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló eljárás díja hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben
• többletszolgáltatások igénylése nélkül alkalmanként 15.000 Ft,
• többletszolgáltatások igénylése esetén 30.000 Ft.
Benyújtandó dokumentumok:
• Az anyakönyvvezetőnél a bejelentett szándékról jegyzőkönyv kerül felvételre
• érvényes személyazonosító igazolvány vagy vezetői engedély vagy útlevél
• a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
• születési anyakönyvi kivonat
• családi állapot igazolását, korábbi házasság/bejegyzett élettársi kapcsolat esetén annak megszűnését igazoló okirat: záradékolt házassági/bejegyzett élettársi kapcsolat anyakönyvi kivonata vagy halotti anyakönyvi kivonat
• engedély, felmentés
• menekült státusz igazolása
A külföldi okiratokat hitelesítve és hiteles magyar fordítással (az Országos Fordító- és Fordításhitelesítő Iroda) ellátva kell bemutatni.
4. Névadók, házassági évfordulók, polgári temetések
Névadó, házassági évforduló vagy polgári temetés eseményen történő anyakönyvvezetői közreműködés az ügyfél kérelmére, külön díjazás ellenében.
Jogosultak köre: Az ügyfél vagy annak törvényes képviselője, hozzátartozója vagy meghatalmazott.
5. Haláleset anyakönyvezése
Az anyakönyvvezető bejegyzi az elektronikus anyakönyvbe az illetékességi területén történt halálesetet, hivatalból végzi a bíróság által történt holtnak nyilvánítás anyakönyvezését, ismeretlen holttest anyakönyvezését, halál tényének bírói megállapításának anyakönyvezését, haláleset hazai anyakönyvezését.
A halottvizsgálati bizonyítvány kiállításáról szóló értesítéstől számított 5 napon belül az eltemetésre kötelezett személynek vagy az ügyben eljáró temetkezési szolgáltatónak az anyakönyvezéshez szükséges adatokat, iratokat az illetékes anyakönyvvezető részére át kell adnia.
Jogosultak köre: Az elhunyt hozzátartozója vagy meghatalmazottja, az eltemettetésre kötelezett személy.
Az ügyintézés kezdeményezhető: a kérelem személyes megjelenés útján a haláleset helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél terjeszthető elő vagy az eljárás hivatalból kerül lefolytatásra.
Ügyintézési határidő:
Az anyakönyvvezető a halálesetet a bejelentést követően - ha az anyakönyvezéshez szükséges, a kormányrendeletben meghatározott adatok rendelkezésre állnak, és a tényállás tisztázott - haladéktalanul anyakönyvezi.
A hatósági, közjegyzői vagy bírósági döntésen alapuló bejegyzés teljesítésének ügyintézési határideje 5 nap.
Az anyakönyvvezető jegyzőkönyvfelvételt/átvételt követően, a halottvizsgálati bizonyítvány 4. számú példányát az anyakönyvi szervkóddal, dátummal, aláírásával és bélyegzőlenyomatával ellátva visszaadja. Az elhunyt személy eltemetéséhez elegendő ennek a záradékolt halottvizsgálati bizonyítványának a megléte (nem feltétel a halotti anyakönyvi kivonat bemutatása).
A haláleset anyakönyvezését követően az anyakönyvvezető az elkészült halotti anyakönyvi kivonatot, a becsatolt iratokat, valamint külön kérelemre az elhunyt érvénytelenített személyazonosító igazolványát a bejelentőnek, illetve a hozzátartozónak postán megküldi. Az elhunyt egyéb, becsatolt okmányait érvényteleníti és továbbítja a haláleset helye szerint illetékes járási hivatalnak.
Fizetési kötelezettség: az eljárás illetékmentes.
Benyújtandó dokumentumok:
• halottvizsgálati bizonyítvány
• az elhunyt személyazonosító igazolványa
• lakcím kártyája, valamennyi okmánya
• születési anyakönyvi kivonata
• házassági anyakönyvi kivonata (nős/férjezett családi állapot esetén)
• özvegy családi állapot esetén: elhunyt házastársa halotti anyakönyvi kivonata vagy a házastárs halálát tartalmazó záradékolt házassági anyakönyvi kivonata
• elvált családi állapot esetén: házasságot felbontó jogerős bírói ítélete vagy a válást tartalmazó záradékolt házassági anyakönyvi kivonata
Amennyiben a fenti okiratok nem állnak rendelkezésre, úgy a családi állapot igazolásához a házasság és/vagy a házastárs halálesete helyéről és idejéről szükséges adatot szolgáltatni.
6. Születés anyakönyvezése
Az anyakönyvvezető bejegyzi az elektronikus anyakönyvbe az illetékességi területén történt születést.
Jogosultak köre: Megszületett gyermek hozzátartozója vagy meghatalmazottja.
Intézeti születés esetén a születés anyakönyvezését az intézet kezdeményezi.
Otthonszülés esetén a törvényes képviselő kéri a születés helye szerint illetékes anyakönyvvezetőtől a születés anyakönyvezését.
Az ügyintézés kezdeményezhető: a kérelem személyes megjelenés útján a születés helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél terjeszthető elő vagy a születés szerinti intézet kezdeményezésére az eljárás hivatalból kerül lefolytatásra.
Ügyintézési határidő:
Az anyakönyvvezető a születést a bejelentést követően - ha az anyakönyvezéshez szükséges, kormányrendeletben meghatározott adatok rendelkezésre állnak, és a tényállás tisztázott - haladéktalanul anyakönyvezi.
Fizetési kötelezettség: az eljárás illetékmentes (az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 28. § (1) bekezdés, 2. melléklet I. pont).
Benyújtandó dokumentumok:
• a szülők házassági anyakönyvi kivonata vagy apai elismerő nyilatkozat
• az anya, illetve apa személyazonosító igazolványa és lakcím kártyája
• intézeten kívüli születés esetén a felelős személy igazolása.
7. Névváltoztatási eljárás
Születési név, családi név, utónév, házassági név változtatása, házassági névviselési forma módosítása, születési utónév módosítása.
Kiskorú gyermek születési nevének megváltoztatását törvényes képviselője kérheti. A szülő családi nevének megváltoztatása kiterjed családi nevét viselő kiskorú gyermek családi nevére is. Ha a nevet változtató házastárs nevét a másik házastárs valamilyen formában viseli, a névváltoztatás rá is kiterjed. 14. életévét betöltött gyermeknek a saját névváltoztatásához hozzá kell járulnia.
A magyar hagyományoktól eltérő hangzású név felvételét - különös méltánylást érdemlő körülmények kivételével - nem lehet engedélyezni.
Utónévként fő szabály szerint a magyar utónévjegyzékben szereplő, születési nemnek megfelelő utónév engedélyezhető. Az utónévjegyzék a www.nytud.hu oldalon érhető el.
Csak különös méltánylást érdemlő okból engedélyezhető újabb névváltoztatás az előző névváltoztatás hatályba lépésétől számított öt éven belül.
A házassági névviselési forma – a házasság fennállása alatt, illetve annak megszűnése után – az érintett kérelmére módosítható. A házastársak névviselésére vonatkozó szabályokat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 4:27. §-a szabályozza.
Amennyiben a házasságkötés 2014.07.01. napja előtt volt, akkor először a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezetőtől kell kérni az anyakönyvi esemény rögzítését az elektronikus anyakönyvi rendszerbe. Miután a házasságkötés már szerepel az elektronikus anyakönyvi rendszerben, a házassági névviselési forma módosítása kérhető bármely magyarországi anyakönyvvezetőnél.
A házassági névviselési forma módosítása után az okmányok cseréjéről a kérelmezőnek gondoskodnia kell.
Jogosultak köre: ügyfél vagy annak törvényes képviselője.
Az ügyintézés kezdeményezhető: az ügyfél kérelmére.
A kérelem személyes megjelenés útján az anyakönyvvezetőnél terjeszthető elő, vagy az ügyfél elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás keretében (a https://epapir.gov.hu szolgáltatáson keresztül) kérelmezheti a (saját) házassági névviselési formájának módosítását, nemzetiségi név viselését, utónevének módosítását, – a kiskorú gyermekre kiterjedő névváltoztatás esete kivételével – névváltoztatásának engedélyezését.
A házassági névviselési forma módosítására irányuló eljárás lefolytatására külföldön élő magyar állampolgár esetében bármely hivatásos konzuli tisztviselő illetékes.
Az elektronikus ügyintézés innen érhető el:
https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/AnyakonyviKivonatKerelemInditasa.xhtml
Az E-önkormányzat Portál innen érhető el.
Ügyintézési határidő: a névváltoztatási kérelemre indult eljárás ügyintézési határideje 45 nap.
Fizetési kötelezettség: a névváltoztatási eljárás díjköteles.
• a születési utónév megváltoztatására irányuló kérelem igazgatási szolgáltatási díja: 13.000,- Ft
• a születési családi nevet, valamint a születési családi és utónevet érintő névváltoztatási kérelem igazgatási szolgáltatási díja: 18.000,- Ft.
Kivéve: a házassági név megváltoztatására irányuló eljárás illetékmentes.
A születési névváltoztatási eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjat Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH) Előirányzat-felhasználási keretszámlára banki átutalással kell megfizetni a névváltoztatási kérelem benyújtása előtt megfizetni.
A számlaszám: 10023002-00299592-00000000
A közlemény rovatban kérjük feltüntetni a „névváltoztatás" megjelölést, továbbá a névváltoztatással érintett személy születési nevét. Ha az érintett házassági nevet is visel, akkor az ügyfél beazonosíthatósága érdekében a házassági nevet is rögzíteni szükséges a születési név előtt.
Benyújtandó dokumentumok:
• kérelem vagy az anyakönyvvezető által felvett jegyzőkönyv
• kérelmező születési anyakönyvi kivonata
• azoknak a személyeknek a születési és házassági anyakönyvi kivonata, akiknek az anyakönyvi bejegyzését a névváltoztatás érinti
• érvényes személyazonosító igazolvány vagy vezetői engedély vagy útlevél
• a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
• ha élő személy nevét szeretné felvenni, a hozzájáruló személyes megjelenése aláírásra, okiratainak bemutatása
• cselekvőképességében korlátozott személyek esetén a törvényes képviselő, gyám vagy gondnok okiratai, ügygondnok hozzájárulása (kiskorú, apa ismeretlen helyen tartózkodik)
• bírósági ítélet
• gyermek esetén a kiskorú okiratai is
• a kérelem indokolása
• a kérelmező nyilatkozata arról, hogy saját, házastársa, bejegyzett élettársa, kiskorú gyermeke – születési és házassági – nevének megváltoztatását az anyakönyvi eljárásról szóló jogszabályokban meghatározott eljárásban korábban engedélyezték-e
• a kérelmező nyilatkozata arról, hogy a kérelmezett név a Polgári Törvénykönyv névviselésre irányadó rendelkezéseit nem sérti
• az eljárás igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló banki kivonat másolata
8. Családjogi helyzet rendezése
Családjogi helyzet/családi jogállás rendezése: apai elismeréssel (születendő és megszületett gyermekre), apaság, anyaság megállapítása, apaság vélelmének megdöntése bírói végzés alapján, örökbefogadás, az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatás és nyilvántartási feladatok ellátása.
Jogosultak köre: Ügyfél és hatóságok.
Az ügyintézés: ügyfél kérelmére vagy hivatalból.
A kérelem személyes megjelenés útján az anyakönyvvezetőnél terjeszthető elő.
Az ügyfél az anyakönyvvezető, a bíróság, a közjegyző, külföldön konzul (követ) előtt tehet apai elismerő nyilatkozatot. Ez alapján az illetékes anyakönyvvezető rendezi a családjogi helyzetet, átvezeti az adatváltozást, kiállítja az új születési anyakönyvi kivonatot, a régit bevonja. Értesíti az anyakönyvvezető azokat a hatóságokat, amelyek érintettek a családjogi helyzet rendezésében, az anyakönyvvezető az adatváltozást a szükséges nyilvántartásokon átvezeti.
Ügyintézési határidő:
A kérelemre induló anyakönyvi eljárás általános ügyintézési határideje 15 nap.
Hatósági, bírósági, közjegyzői döntésen alapuló bejegyzés teljesítésének határideje 5 nap.
Fizetési kötelezettség:
Az eljárás illetékmentes (az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 28. § (1) bekezdés, 2. melléklet I. pont).
Benyújtandó dokumentumok:
• A személyesen előterjesztett kérelemről az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel
• érvényes személyazonosító igazolvány vagy vezetői engedély vagy útlevél
• a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
• családi állapot igazolása
• meghatalmazás
• apai elismerő nyilatkozat
• jogerős bírói ítélet
• az örökbefogadásra vonatkozó végleges gyámhatósági határozat
• szakorvosi igazolás
